اگر تفاوت هواپز با بخارپز را نمی دانید اینجا کلیک کنید

اگر تفاوت هواپز با بخارپز را نمی دانید اینجا کلیک کنید

مقایسه بخارپز و هواپز 

توجه به سلامتی و استفاده از لوازم آشپزخانه باید همیشه در مرحله اول قرار بگیرید. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که به‌سلامتی خود اهمیت زیادی می‌دهید، باید در خانه شما یک بخارپز و هواپز وجود داشته باشد. یکی از علت های به وجود آمدن بیماری سوختن و استفاده مداوم از روغن می باشد. از دلایل اضافه‌ وزن، سرطان و بیماری‌های مختلف  استفاد زیاد از روغن و غذا های فسفودی می باشد. همانطور که می دانید استفاده از این بخارپز و هواپز ها به روغن نیاز ندارند و در نتیجه وعده‌های غذایی سالم‌تری خواهید داشت. برای تمام افراد به‌ویژه افرادی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند، سالم‌ترین روش‌های پخت غذا و سبزی‌ها، بخارپز کردن آن‌هاست که بسیار پرکاربرد و مفید است. اگر تفاوت هواپز با بخارپز را نمی دانید در این مقاله ما را همراهی کنید.

نحوه کارکرد بخارپزها به این صورت است که، با بخاردهی پرسرعت غذای شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌وسیله بخار آب، بخارپز می‌کنند. مدل‌های گوناگونی از این دستگاه‌ها در بازار وجود دارند. روش کار با این دستگاه نیز بسیار ساده است و به این صورت است که مواد غذایی را داخل سبدی از جنس استیل قرار می دهید. سپس توسط بخار آبی که تولید می شود، پخته و بخارپز می‌شوند. هواپز نیز شبیه به بخارپز عمل می کند اما تفاوت هایی با یک دیگر دارند به همین دلیل است که خیلی افراد این دو دستگاه را با یک دیگر اشتباه می گیرند. 

هواپز چیست؟

حتما تا کنون اسم هواپز را شنیده اید و با آن آشنایی دارید. طبق تجربیات خودم دستگاه هواپز به اندازه بخارپز در بین مردم شناخته شده نیست و حتی پیش آمده است که خیلی از افراد این دو وسیله را با یک دیگر اشتباه می‌گیرند. هواپز یک محصول جدید است که از آن برای پخت سالم غذا استفاده می شود. هواپزها به کمک یک عدد لامپ و بدون اینکه نیازی به یک قطره آب و یا روغن داشته باشند، در کمترین زمان ممکن یک غذای خوشمزه و سالم را برای شما آماده می‌کنند.

هواپز ها به این صورت عمل می کنند که مواد غذایی به وسیله لامپی که در آن وجود دارد حرارت می‌بینند و پخته می‌شوند. لامپ‌هایی که در این دستگاه موجود هستند بیشتر از نوع هالوژنی هستند. ظرف غذای این دستگاه را از جنس پیرکس تولید می کنند، که مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و هم اینکه می توایند مراحل پخت غذا را تماشا کنید.

 

هواپز چیست؟

 

مزایا هواپز چیست؟

  • یکی از بهترین مزایا هواپز این است که در هواپز‌ها چند سینی قرار داده اند که به صورت طبقاتی روی هم گذاشته می شوند. وجود این سینی ها این امکان را به شما می‌دهند که به صورت هم زمان چند نوع غذا را آماده کنید، به این صورت که در یک سینی مرغ را سوخاری کنید و در سینی دیگر دستگاه، سبزیجات مورد نیاز خود را بپزید.
  • حتما برای شما نیز پیش امده است که  در هنگام پخت و پز غذا در قابلمه یا تابه، قسمتی از غذا به صورت نپخته و یا سوخته باشد.با استفاده از هواپز می توانید تمام مواد غذایی خود را به صورت کاملا یکنواخت بپزید. با گردش هوای گرمی که در داخل دستگاه وجوود دارد، به تمام قسمت‌های ماده غذایی حرارت یکسان منتقل می شود.
  • یکی دیگر از قابلیت هایی که دستگاه هواچپز دارد این است که می توانید از آن به جای دستگاه میوه خشک کن نیز استفاده کنید و میوه‌های خود را به بهترین نحو خشک کنید.
  • این دستگاه خدمتات پس از فروش خوبی نیز دارد و تمامی قطعات آن در بازار موجود است. به همین دلیل در صورت خراب شدن دستگاه نیاز به صرف هزینه زیاد نخواهید داشت.

بخار پز چیست؟

بخارپز یک دستگاه برقی است که از آن برای پخت و پز غذا استفاده می شود. اگر شما از آن دسته کسانی هستید که به سلامت و رژیم غذایی خود اهمیت زیادی می‌دهید،خرید یک بخارپز را به شما توصیه می کنم. غذا‌های سرخ کرده و روغن عامل اصلی بیماری ها و برای سلامت همه افراد خانواده بسیار مضر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل اضافه وزن، سرطان و انواع بیماری ها وجود روغن زیاد در غذاهایمان می‌باشد. بخارپز کردن از سالم‌ترین شیوه‌های پخت غذا و سبزیجات است. بیشتر افراد ورزشکار برای داشتن بدنی سالم غذای بخار پز مصرف می‌کنند.

افرادی که تحت مراقبت هستند برای جلوگیری از بروز بیماری ها طبق دستور پزشک باید از غذا‌های سرخ کردنی پرهیز و به جای آن از غذای بخار پز میل نماید. دستگاه بخارپز، مقدار زیادی بخار آب تولید می کند و آن را با سرعت و فشار بالا به مواد غذایی منتقل می‌کند، که در نتیجه غذای شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن بخار پز خواهد کرد. مدل‌های مختلفی از این دستگاه در بازار وجود دارند، اما همه آن‌ها کارایی یکسانی دارند. روش کار بخارپز بسیار ساده است و به این صورت است که، مواد غذایی داخل سبد استیل دستگاه قرار می‌گیرد. داخل محفظه مخصوص آب مقداری آب ریخته می‌شود و در نهایت دستگاه با تولید بخار و انتقال آن به مواد غذایی، آن‌ها را بخار پز می‌کند.

 

اگر تفاوت هواپز با بخارپز را نمی دانید اینجا کلیک کنید

 

مزایای استفاده از بخارپز

  •  بی نیازی از روغنـ اگر شما عزیزان دنبال راهی برای حذف کردن روغن غذا بدون اینکه طعم غذا تغییر کند هستید، خرید یک دستگاه بخارپز بهترین انتخاب خواهد بود.
  •  حفظ شکل و ساختار غذا: با بخارپز کردن غذا دیگر نگران تغییر شکل غذای خود نخواهید بود. بخارپز کردن باعث تغییر شکل اولیه غذا و طعم اولیه آن نمی شود.
  • حفظ ویتامین و مواد معدنی: پخت غذا با استفاده از بخار بپز باعث می شود تا مواد معدنی و یتامین های غذا حفظ شوند.
  •  حفظ طعم و رنگ غذا: با بخارپز کردن غذا به حفظ رنگ، طعم و تازگی اولیه غذا کمک می کنید.
  • مناسب برای انواع غذاها: برخلاف تصوری که وجود دارد، بخارپز کردن تنها برای سبزیجات نیست و تقریبا هر چیزی را می توانید بخارپز کنید.
  • صرفه جویی در انرژی و زمان: به دلیل اینکه بخارپز دارای چندین طبقه است می توانید در مصرف زمان و انرژی صرفه جویی کنید.
  • حفظ رطوبت مواد غذایی: سفتی وخشکی مواد غذایی می تواند خیلی بد باشد، با استفاده از بخارپز دیگر این مشکل را نخواهید داشت زیرا غذای شما رطوبت کافی را خواهد داشت.
  • سهولت طبخ غذا: بخارپز کردن غذا یک روش آسان برای طبخ یک غذا است. با استفاده از بخارپز باعث سهولت طبخ غذا می شوید.

 

مزایای استفاده از بخارپز

 

مزایا استفاده از هواپز

  • با استفاده از هواپز دیگر نیازی به اضافه کردن روغن نخواهید داشت و حتی برای سرخ کردن مرغ نیز روغن زیادی لازم نخواهید داشت.
  • در صورتی درون هواپزگوشت و یا مرغ رابپزید، روغن اضافه آن خارج می شود و می‌توانید پروتئین خالص گوشت با کمترین چربی را دریافت نمود.
  • پخت هم‌زمان دو نوع غذا با یکدیگر از دیگر مزایای مهم هواپز به حساب می آید. وجود سینی و چند طبقه بودن هواپز  این امکان به شما می دهد که به‌صورت هم‌زمان در یک طبقه سبزی‌های خود را بپزید و در یک طبقه مرغ خود را سوخاری نمایید.
  • پخت یکنواخت و کامل یکی دیگر مزایای هواپز به حساب می آید. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که بخشی از غذایتان سوخته باشد، اما بخش دیگر آن خوب پخته نشده باشد. در هواپز به دلیل اینکه گردش حرارتی به‌صورت یکنواخت در آن پخش می شود، تمامی بخش‌های غذا حرارت می بیند و هیچ قسمتی نپخته باقی نمی ماند.

معایب هواپز

به دلیل این که از زمان عرضه هواپز در بازار زمان زیادی نگذشته است، نمی توان عیب چندانی در پیدا کرد. تنها عیبی که این دستگاه می تواند داشته باشد این است که کمی زمان پخت غذا طول می کشد و اگر حجم غذا زیاد باشد، زمان آن طولانی تر خواهد بود. اما از این که کیفیت غذای پخته‌شده در هواپز بالاتر از فر است نمی‌توان از خرید آن پشیمان شد. دومین عیبی که این دستگاه می تواند داشته باشد این است که به دلیل اینکه با برق‌ کار می‌کند، اگر استانداردهای لازم را نداشته باشد، مصرف انرژی بالایی برای شما خواهد داشت.

 

اگر تفاوت هواپز با بخارپز را نمی دانید اینجا کلیک کنید

 

تفاوت بخارپز و هواپز در چیست؟

  • همانطور که گفتیم غذا در بخارپز با بخار آب پخته می‌شود و مخزن آب در زیر دستگاه قرار دارد. اما پخت مواد غذایی در هواپز  توسط یک هالوژن و یک فن پخته می‌شوند. همین امر باعث می‌شود هوا داخل مخزن هوا را گرم کند و باعث پخت سریع غذا شود.
  • بخارپزها در سایزهای متنوع و ویژگی‌های مختلف در بازار لوازم‌خانگی موجود هستند.
  • بخارپزها بدون اضافه کردن مواد سرخ‌کردنی تمامی مواد غذایی مانند سبزی‌ها، گوشت، مرغ و ماهی را به‌طور کامل می پزد.  بخارپز ها نه‌تنها ارزش مواد غذایی را حفظ می‌کنند، بلکه عملیات پخت را بسیار سریع انجام می‌دهند.
  • در بخارپز امکان اضافه کردن ادویه‌ جات معطر در مخزن مخصوص وجود دارد که همین موضوع از جمله ویژگی‌های مهم بخارپز می باشد.
  • بیشتر بخارپزها دارای تایمر مکانیکی و یا دیجیتالی هستند.
  • از مزیت های مهم هواپز و اصلی ترین فرق هواپز و بخارپز این است که بدون آب و روغن غذا را طبخ می‌کند.  همین مزیت علاوه بر پخت سالم غذا، باعث صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می شود.

سرخ کن بدون روغن بوش ۶ لیتری مدل ۳۳۷۸

موتور این دستگاه دارای توان ۱۷۰۰ وات میباشد که همین مسئله باعث قدرت زیاد این محصول شده است. ولتاژ مصرفی آن ۲۲۰ ولت است و مصرف برق خیلی کمی دارد. ظرفیت کاسه سرخ کن ۶ لیتر است که مناسب برای تهیه غذای یک خانواده ۶ نفره میباشد. دارای دو عدد ولوم چرخشی برای تنظیم دما و مدت زمان پخت میباشد. از این سرخ کن برای سرخ کردن مواد غذایی از جمله گوشت، سیب زمینی، مرغ، ماهی و … بدون نیاز به کمترین مقدار روغن میتوان استفاده کرد. غذاهای آماده شده توسط سرخ کن بدون روغن بوش مدل ۳۳۷۸ بسیار ترد و خوشمزه و در عین حال مفید برای سلامتی هستند. علاوه بر سرخ کردن از این محصول میتوان جهت پخت کیک ،گریل کردن سبزیجات و خشک کردن مواد غذایی هم استفاده کرد.

برای مشاهده ی امکانات و قیمت به روز سرخ کن بدون روغن بوش ۶ لیتری مدل ۳۳۷۸ روی لینک محصول کلیک نمایید. 

بخارپز پارس خزر مدل Digi Steel

بخارپز پارس خزر مدل دیجی استیل از محصولات بسیار با کیفیت در حوزه پخت و پز از شرکت معتبر پارس خزر است. با بخارپز های پارس خزر پخت و پز را به طریق بسیار سالم تجربه فرمایید. این دستگاه با توان ۶۵۰ وات در ولید حرارت، در زمان کوتاهی تولید و بخار پخت غذا را شروع می نمایید. این دستگاه دارای ۳ طبقه جدا شدنی با ظرفیت کلی ۱۳۳ لتر است. امکان پخت چند نوع مواد را بصورت همزمان به شما میدهد این دستگاه دارای زمان سنج دیجیتالی، مجهز به ۳ سینی از جنس استیل ضد زنگ است. توان بالای این دستگه آب را سریع به بخار تبدیل می نمایید. بخار داغ از میان طبقات و مواد غذایی مختلف عبور نموده و باعث پخت سریع آنها میشود. طراحی این میوه خشک کن به گونه ای میباش که وزن کم و ظرفیت بالای را دارد. علاوه بر این در هنگام فعالیت و در میان پخت هم میتوان مقدار آب باقی مانده در دستگاه را از طریق نشانگر میزان آب کنترل نمود و در هنگام نیاز به دستگاه آب اضافه نمود.  

برای مشاهده ی امکانات و قیمت به روز بخارپز پارس خزر مدل Digi Steel روی لینک محصول کلیک نمایید. 

 

نتیجه گیری از مقاله تفاوت هواپز با بخارپز 

با توجه به اینکه هر یک از این دو محصول دارای ویژگی های خاص خود هستند، برای پاسخ دادن به تفاوت هواپز با بخارپز در چیست؟ نمی‌توان نظر دقیقی داد. دلیل آن هم این است که استفاده و نیاز هر شخص متفاوت است و با توجه به این موارد انتخاب محصول خواهد بود. برای خرید بین این دو دستگاه ابتدا باید بررسی کنید که کدام‌ یک را بیشتر نیاز دارید و کدام یک برای شما کاربرد بیشتری دارد. دستگاه های بخارپز و هواپز با توجه بهاین که برای پخت‌ و پز مواد غذایی، به روغن نیاز ندارند هر دو به‌عنوان دستگاه‌های پخت‌وپز سالم محسوب می‌شوند.

کارایی بخارپز بیشتر است یا هواپز؟ با توجه به این که مواد غذایی که در داخل هواپز آماده می‌شوند تا حدودی شبیه به مواد غذایی هستند که درون فر آماده می شوند، بنابرین بهتر است که بخارپز را خریداری کنید. بخار بپز بخریم و یا هواپز؟ درصورتی‌ که در خانه خود ماکروویو یا توستر دارید بهتر است بخارپز خریداری کنید. اما باز هم با ید به این موضوع اشاره کنیم که  خرید هر یک از این دستگاه‌ها تا حد زیادی به نیاز شما وابسته است.

دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
  • ناشناس ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۶:۳۱ ب٫ظ

    طرز استفاده از بخار پز رو از کجا یاد بگیرم؟

    • گلناز ابراهیمی ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۹:۳۵ ق٫ظ

      هر محصولی که خریداری می کنید دفترچه راهنما داره دوست عزیز

  • ناشناس ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰ ب٫ظ

    هواپز همون سرخ کن بدون روغن هست؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *