اینترنت اشیا IoT چیست و چه کاربردی دارد؟

اینترنت اشیا IoT چیست و چه کاربردی دارد؟

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم اینترنت اشیا یا (IoT) به شبکه‌ ای گفته می شود که اشیاء فیزیکی را توصیف می‌کند. این شبکه ها با حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری‌ها برای اتصال و تبادل داده‌ها با دستگاه‌ها و سیستم‌های دیگر از طریق اینترنت انجام می شوند، ساخته شده اند. از اشیاء خانگی معمولی گرفته تا ابزارهای صنعتی پیچیده شامل این دستگاه ها می‌شود. بیش از ۷ میلیارد دستگاه اینترنت اشیا فعال در دنیا وجود دارد که کارشناسان می خواهند این تعداد را تا سال ۲۰۲۵ به ۲۲ میلیارد برسانند. اینترنت اشیا در این چند سال اخیر به یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن بیست و یکم تبدیل شده است.

با استفاده از این  اشیاء می توانیم وسایل آشپزخانه، ماشین‌ها، ترموستات‌ها و مانیتورهای کودک را از طریق این دستگاه‌ها به اینترنت متصل کنیم. اینترنت اشیا IoT در لوازم خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟ اینترنت اشیاء چه کاربرد هایی دارد؟ مزیت های ایترنت اشیاء چیست؟ جواب تمامی این سوال ها را در این وبلاگ برای شما خواهیم گفت.

 مزیت های اینترنت اشیاء

با توجه به اینکه علم هر روز در حال پیشرفت است، می توانیم بگوییم که  اینترنت اشیا یکی از راهکارهای لازم برای یک زندگی آسان است. اینترنت اشیاء مزیت هایی دارد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

  • کنترل و اتوماسیون
  • کمک به کسب و کارهای جدید
  • افزایش و بهبود بهره‌وری

 

 مزیت های اینترنت اشیاء

 

 کنترل و اتوماسیون

اگر بخواهیم به یک مورد اشاره کنم که هر روز از آن استفاده می کنیم، لامپ  هوشمند است. لامپ هوشمند یکی از بهترین و ساده‌ترین نمونه‌های کنترل و اتوماسیون از طریق دستگاه اینترنت اشیا می باشد. لامپ‌های هوشمند در این سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. لامپ های معمولی چیزی جز قابلیت روشن و خاموش کردن چراغ‌های خانه از راه دور برای شما فراهم نمی‌کنند. اما لامپ های هوشمند که به شبکه خانگی شما متصل می‌شوند، از راه دور می توانید آن ها را کنترل کنید. یک لامپ هوشمند چیزی بیش از یک کلید چراغ از راه دور است. با استفاده از لامپ هوشمند می توانید روشنایی را برای یک زمان خاص از روز تنظیم کنید.

کمک به کسب و کارهای جدید

می دانید که با فناوری های جدید فرصت‌های تجاری جدید نیز به وجود می آیند و اینترنت اشیا می تواند د رهمه زمینه های شغلی نقش اساسی را ایفا کند. دستگاه‌های هوشمند مدت‌ زمان زیادی است که  در تمام حوزه های شغلی نفوذ کرده‌اند. بسیاری از شغل ها هستند که با استفاده از اینترنت اشیا می‌چرخند. نمونه ای از اینترنت اشیاء که در جامعه توانسته است کمک زیادی به ما بکند می توانیم به نصب دستگاه‌های متصل به اینترنت در وسایل نقلیه، ساخت پوشیدنی‌های هوشمند که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت طراحی شده‌اند، اشاره کنیم.

 افزایش و بهبود بهره‌وری

قابلیتی که اینترنت اشیا دارد این است که، بدون دخالت انسان کار می‌کند. یک نوع سیستم است که برای ارتباط ماشین به ماشین ساخته شده است. در هر زمان از روز یا شب داده‌های ثبت‌شده و جمع‌آوری‌شده در زمان واقعی، قابلیت تحلیل را دارند. از مهم‌ترین مزایای این سیستم افزایش کارایی طیف گسترده‌ای از خدمات است. با استفاده از این سیستم دیگر کارکنان نیازی به صرف زمان زیادی برای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات ندارند. با طراحی و تولید ماشین هایی که به اینترنت اشیاء متصل هستند تمامی کار ها را برعهده می گیرند.

 

اینترنت اشیا IoT چیست و چه کاربردی دارد؟

 

اینترنت اشیا IoT در لوازم خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

اینتنت اشیاء را د رلوازم خانگی نیز به کار برده اند و اکثر لازم خانگی ها از این ویژگی برخوردار هستند. لوازم خانگی هایی مانند تلویزیون، یخچال، فر، کولر گازی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی در این چند سال اخیر بسیار هوشمند شده اند. اینترنت اشیا در لوازم خانگی باعث می شد تا  با دستگاه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. اگر بخواهیم آساتر این موضوع را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که به عنوان مثال: یخچال های هوشمند می‌توانند موادغذایی که در داخل آن قرار می دهیم را کنترل کنند، تا زمانیکه مواد در حال اتمام یا فاسد‌شدن هستند، برای ما  هشدار ارسال کنند. اینترنت اشیاء را د راجاق گا نیز به کار بره اند به این صورت که اجاق هوشمند را می‌توانید از راه دور از طریق یک اپلیکیشن که بر روی گوشی نصب می شود، از قبل گرم کنید تا زمانیکه هنوز در محل کار هستید شروع به پختن شام کنید.

مورد دیگر اشین لباسشیی و یا ظرفشویی است به این صورت که با استفاده از اینترت اشیاء که دارند میتوانند، عادات شستشوی شما را یاد بگیرند و بطور خودکار تنظیمات خود را برای بهینه‌سازی کارایی و صرفه‌جویی در انرژی تنظیم کنید. این تکنولوژی باعث شده است که خانه های ما ایمن تر و امن تر باشند. به عنوان مثال، یک سنسور هوشمند دود می‌تواند در صورت بروز آتش‌سوزی در خانه، هشدارهایی را به تلفن‌های همراه ما ارسال کند. یا قفل درب هوشمند را می‌توان از راه دور کنترل کرد و به ما اجازه می‌دهد تا مهمانان را در زمانیکه دور از خانه‌ایم، تا رسیدن خودمان، میزبانی کنیم.

ماشین لباسشویی اسنوا ۹ کیلویی مدل SWM-F۹۲

ماشین لباسشویی اسنوا ۹ کیلویی مدل SWM-F۹۲ از سری واش این واش برند snowa است که دارای موتور بدون تسمه Q-BLDC Drive با ۱۴۰۰ دور در دقیقه می باشد. این موتور علاوه بر قدرت بسیار زیاد، از صدا و لرزش بسیار کمی نیز در حین کار کردن برخوردار است. لباسشویی F92 بر اساس آخرین فناوری های روز جهان ساخته شده است که با مخزن ۹ کلیوگرم خود از پس شستشوی حجم زیادی لباس به راحتی بر می آید. وجود ۱۴ برنامه شستشوی متنوع در این دستگاه به شما کمک می کند تا هر جنس پارچه ای را به راحتی و بدون آسیب شستشو دهید. برند اسنوا بیشتر مدل های لباسشویی خود را در دو رنگ نقره ای و سفید به بازار ارائه می دارد. قیمت لباسشویی اسنوا ۹ کیلویی مدل SWM-F۹۲ با وجود قابلیت ادواش و سایر مشخصات بی نظیری که دارد بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

برای مشاهده ی امکانات و قیمت به روز ماشین لباسشویی اسنوا ۹ کیلویی مدل SWM-F۹۲ روی لینک محصول کلیک نمایید.

کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا کابردهای زیادی دارد که در ادامه وبلاگ به چند مورد مهم اشاره می کنیم. این موارد را مطالعه کنید تا اطلاعات شما د راین زمینه بیشتر شود.

کاربرد اینترنت اشیا در پوشیدنی ها

منظور از اینترنت اشیا در پوشیدنی ها چیست؟ عینک مجازی، نوار تناسب اندام برای نظارت بر مصرف کالری و ضربان قلب، یا کمربندهای ردیابی GPS، نمونه هایی از دستگاه های پوشیدنی هستند. ما مدتی است  که از این لوازم استفاده می کنیم و آن ها را در کار های روزمره خود به کار می بریم. شرکت هایی مانند گوگل، اپل، سامسونگ اینترنت اشیا به زندگی ما وارد کرد و توانسته ایم از آن ها استفاده کنیم. شاید این دستگاه ها کوچک باشند اما کارایی بالایی دارندو  مجهز به حسگرها، سخت‌افزارهای لازم برای اندازه‌گیری و خوانش و نرم‌افزاری برای جمع‌آوری و سازمان‌دهی داده‌ها و اطلاعات کاربران هستند.

استفاده از اینترنت اشیا برای سلامتی

اینترنت اشیا برای سلامتی نیز توانسته است نققش مهمی ایفا کند.  استفاده از ابزارهای پوشیدنی یا حسگرهای متصل به بیماران، به پزشکان این امکان را می دهد که وضعیت بیمار را در خارج از بیمارستان و در هر زمان زیر نظر داشته باشند. اینترنت اشیاء این امکان را به پزشکان می دهد که هشدارهای خودکار علائم حیاتی آنها، به منظور بهبود مراقبت از بیماران و پیشگیری از حوادث مرگبار در بیماران حساس کمک می کند. کاربرد دیگر این تکنولوژی سودمند ادغام فناوری اینترنت اشیا در تخت‌های بیمارستانی است که جای خود را به تخت‌های هوشمند می‌دهد. این تخت ها مجهز به حسگرهای ویژه برای مشاهده علائم حیاتی، فشار خون، اکسیمتر و دمای بدن و… می باشند.

مدیریت ترافیک با اینترنت اشیا

از دیگر کاربردهای اینترنت اشیا می توان به این اشاره کرد که برای مدیریت ترافیک وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ بسیار مفید است و به هوشمند شدن شهرها کمک کرده است. به این صورت که وقتی ما از تلفن همراه خود به عنوان حسگر استفاده می کنیم، اینترنت اشیاء داده ها را از طریق برنامه های مکان یاب جمع آوری و به اشتراک می گذارد. ما در طول روز از اینترنت اشیا برای اطلاع رسانی استفاده می کنیم و می توانیم به این صورت به ترافیک کمک می کنیم. مسیرهای مختلف، مسافت، زمان تخمینی رسیدن به قصد از جمله این شرایط هستند.

 

اینترنت اشیا IoT چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کشاورزی و اینترنت اشیا

اینترنت اشیاء به کشاورزان امکان دسترسی به اطلاعات دقیق و اطلاعات ارزشمند از وضعیت خاک خود را می دهد. این یکی دیگر از بهترین مزایای اینترنت اشیاء می باشد. کیفیت خاک برای تولید محصولات خوب بسیار مهم است و هوشمند شدن مزارع کشاورزی دیگر یک واقعیت دور از ذهن نیست. از طریق اجرای حسگرهای اینترنت اشیا، می توانید مقدار قابل توجهی از داده ها را در مورد وضعیت و مراحل خاک به دست آورید. اطلاعاتی مانند رطوبت خاک، سطح اسیدی بودن خاک، وجود مواد مغذی، دما و بسیاری از خصوصیات شیمیایی دیگر از جمله مواردی هستند ک با اینترنت اشیاء قابل دستسی هستند. اینترنت اشیاء به کشاورزان این امکان را ی دهد تا آبیاری را کنترل، مصرف آب را بهینه و بهترین زمان برای شروع کاشت را مشخص کنند. علاوه بر این با اینترنت اشیا کشف بیماری های موجود خاک و گیاهان نیز امکان پذیر است.

تامین آب با تکنولوژی اینترنت اشیا

صنعت کشاورزی بخش مهمی است که به عنوان پایه اقتصاد در سراسر جهان کاربرد دارد.  سیستم‌های آبیاری هوشمند با استفاده  از فناوری اینترنت اشیا IoT یک برنامه‌ریزی دقیق برای آبیاری و افزایش بهره‌وری تنظیم می کنند و در نتیجه از هدر رفتن آب جلوگیری می کند. یکی از بهترین مزایای سیستم آبیاری هوشمند توانایی آن در صرفه جویی آب است. بسیاری از سازمان‌ها اینترنت اشیاء را برای حفاظت از منابع طبیعی را به دلیل کاهش روز افزون میزان آن در اولویت اول خود قرار داده‌اند.

سخن پایانی

در زندگی مان با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن دیگر نمی‌توان تاثیر فناوری اینترنت اشیا در زندگی روزمره و صنعت را نادیده گرفت. همه ما به دنبال آسانترین روش ها برای داشتن یک زندگی راحت هستیم. اینترنت به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده است. استفاده از اینترنت اشیا می تواند به داشتن خانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند، شبکه‌های هوشمند و بسیاری از موارد دیگر که امکان کنترل و مدیریت آن‌ها از راه دور به ما بدهد. 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *